top of page

הבדל בין צוואות וירושות

ירושה

על-פי חוק הירושה, עם מותו של אדם עוברים כל נכסיו אשר הותיר אחריו ליורשיו ההופכים לבעליהם החוקיים, נכסים אלו נקראים "עיזבון".


הירושה עוברת ליורשים אך ורק עם מותו של המוריש וכן גם חובותיו עוברים גם הם ליורשיו, אך עד סך השווי של מה שקיבלו בירושה.

צוואה

צוואה היא מסמך כשמו הוא, שבו האדם קובע מי יירש את רכושו ואת נכסיו לאחר מותו.

למה כדאי לערוך צוואה?

עריכת צוואה מבטיחה למעשה כי לאחר מותנו יחולק הרכוש שהותרנו על פי רצוננו ולא על פי הקבוע בחוק הירושה.


חוק הירושה מורה כי כאשר נפטר אדם ולא הותיר אחריו צוואה מחצית מירושתו תעבור לבן זוגו ובמחצית השנייה יתחלקו הילדים.


במידה והנפטר לא הותיר בת זוג או ילדים תתחלק ירושתו בהתאם לקבוע לחוק הירושה, לכן מי שמעוניין לחלק רכושו באופן אחר מומלץ לו לערוך צוואה על מנת להגדיר את חלוקת הרכוש הרצויה לו.


החוק קובע ארבעה דרכים אפשריות שבהן אדם יכול לערוך צוואה, כך שיהיה לה תוקף משפטי מחייב:


1. צוואה בעל-פה:


אדם גוסס, הנמצא על ערש דווי, העומד למות, או אדם המרגיש כי הוא נמצא בסכנת חיים ומבחינה אובייקטיבית הוא אכן נמצא במצב כזה, רשאי לערוך צוואה בעל-פה, הנאמרת בעל-פה בנוכחות שני עדים, מבלי שהוא עצמו יצטרך להכין כל מסמך כתוב, העדים ירשמו את התאריך והנסיבות בהן הם נאמרו בזיכרון הדברים, אשר יחתם על-ידי שני העדים, וזיכרון הדברים יופקד בבית המשפט.


2. צוואה בפני רשות:


קיימות שתי דרכים לעריכת הצוואה בפני רשות, הגשת הצוואה בכתב לידי נציג הרשות, או אמירת דברי הצוואה בעל-פה בפני נציג הרשות.


"נציג הרשות" יכול להיות שופט, חבר בית דין דתי, רשם של בית משפט, הרשם לענייני ירושה או נוטריון.

צוואה זו מחייבת שהמצווה יבצע אותה בפני המוסמכים שלעיל, ולא על ידי שליח.


3. צוואה בעדים:


צוואה זו נערכת בפני שני עדים לפחות, אשר אותם עדים ובני/ בנות זוגם אסור להיות חלק מהנהנים מאותה צוואה. בצוואה עצמה מצוין תאריך וחותמת שני העדים המאשרים כי המצווה הצהיר בפניהם על צוואתו וחתם עליה בנוכחותם.

יתרה מכך, על מנת למנוע סיבוכים ומלחמות ירושה מומלץ כי צוואה זו תבוצע על-ידי עורך דין הבקיא בתחום. חשוב להפקיד צוואה זו אצל הרשם לענייני ירושה, ההפקדה הינה על-ידי המצווה בלבד.


4. צוואה בכתב יד:


המצווה כותב את צוואתו בכתב ידו וחותם עליה, כתב היד מהווה הוכחה לרצונו של המצווה. גם כאן כמו הצוואה בכתב יד מומלץ שהמצווה יפקידה אצל רשם הירושות.


צוואה מסוג זה ניתן לערוך ללא עדים או עורך דין ,לכן זו הדרך הקלה והפשוטה ביותר להכנת הצוואה והמשתמע מכך, כי כל אדם יכול לערוך אותה באופן עצמאי ללא עלויות

אך עם זאת ישנו חסרון, בשל היעדרם של העדים יותר קל למי שאינו שבע רצון מאותה צוואה לנסות לערער על רקע האותנטיות שלה ודעתו של המצווה בעת כתיבתה.

גם כאן בדומה לצוואה בכתב יד מומלץ, שהמצווה יפקידה אצל רשם הירושות, שכן הדבר מבטיח שלאחר מות המצווה במידה ולא תמצא צוואה ויינתן צו לקיום צוואה, הוא יכול להיות בניגוד לרצון המצווה.

תוקפה של הצוואה:

כל זמן שלא נעשתה צוואה אחרת תוקפה של הראשונה אינו מוגבל בזמן.

במידה ונערכה צוואה חדשה, הקודמת הופכת לחסרת תוקף, למעט אם נתגלו פגמים בצוואה החדשה, אשר הופכים אותה ללא חוקית.

נוסף לכך, חשוב לדאוג ולעדכן את הצוואה אם חלו שינויים מאז כתיבתה, דוגמת נישואין, גירושין, הצטרפות יורשים חדשים או נישול יורשים, הוספת רכוש חדש ועוד.


10 צפיות0 תגובות
bottom of page